PAGRĮSTA MOKSLIŠKAI
Veiksmingumo tyrimai
STEP programose susilieja mokslas ir praktika. Grupėse naudojama medžiaga parengta remiantis mokslo – Bendravimo, raidos, šeimos ir tėvystės psichologijos teiginiais ir kasdienėmis situacijomis. Programų medžiaga Lietuvoje periodiškai peržiūrima, atnaujinama, papildoma. STEP programų veiksmingumą tyrinėja Vytauto Didžiojo (VDU) ir Lietuvos sveikatos mokslų (LSMU) universitetų mokslininkai (-ės).
Tyrimo rezultatai
STEP programos pabaigoje tėvai:
-
turėjo daugiau žinių apie efektyvius auklėjimo metodus;
-
rečiau naudojo autoritarinio ir liberalaus auklėjimo metodus;
-
vertino vaiko elgesį kaip mažiau nepriimtiną.
Be to:
-
STEP programa nustatyta efektyvesnė, kai tėvai grupėse dalyvavo su sutuoktiniu ir atliko namų darbus;
-
STEP programos metu suteiktos žinios išliko stabilios ir po 3-4 mėn.
STEP programos autorių teigimu, šis tyrimas buvęs didžiausias veiksmingumo tyrimas nuo STEP sukūrimo 1976 m.
2011 - 2012 m.
Kiekybinis tyrimas (kvazieksperimentas)
348 tėvai, auginantys 6-12 m. vaikus
Jonyniene J., Kern R. M., Gfroerer K. P. (2015). Efficacy of Lithuanian Systematic Training for Effective Parenting (STEP) on Parenting Style and Perception of Child Behavior. The Family Journal: Counseling and Therapy for Couples and Families, 23 (4), 392-406.
Pasikalbėkime
IŠKILO KLAUSIMŲ DĖL KONSULTACIJOS AR GRUPĖS?
Tyrimo rezultatai
Dalyvauti tėvų grupėse pradedama tiek siekiant efektyvesnio bendravimo su vaiku, tiek norint įveikti jau esamas problemas (netinkamas vaikų elgesys, tėvų/ vaiko emociniai sunkumai, drausminimas ir kt.).
Mokymų metu tėvai įgyja efektyvių auklėjimo įgūdžių: jaučiasi geriau suprantantys vaikų elgesio tikslus, geriau suprantantys ir valdantys emocijas, jaučiasi artimesni su vaiku.
Sunkumai, kurie paskatina tėvus prisijungti prie STEP programos, susitikimų pabaigoje atrodo nebe tokie reikšmingi.
2014 - 2015 m.
Kokybinis tyrimas
202 tėvai, auginantys 1-16 m. vaikus
Pilkionienė, I., Jonynienė, J. (2016 m. gegužės 7 d.). Tėvystės įgūdžių ugdymas: STEP programos dalyvių (STEP) patiriami auklėjimo sunkumai ir jų kaita. Pranešimas, skaitytas Lietuvos psichologų kongrese, Kaunas: Vytauto Didžiojo universitetas.
2020 m.
Kiekybinis tyrimas
202 tėvai, auginantys 1-16 m. vaikus
Jonynienė, J., Pilkionienė, I., Lingytė, R. (2021 m. balandžio 24 d.). STEP programa tėvams pandemijos laikotarpiu: ar verta gyvu bendravimu paremtas tėvų grupes perkelti į nuotolį? Pranešimas, skaitytas tarptautiniame Lietuvos psichologų kongrese, Kaunas: Lietuvos sveikatos mokslų universitetas.
Tyrimo rezultatai
Baigus STEP-M programą, mokytojai labiau pasitikėjo savo gebėjimais įgyvendinti veiklas klasėje, t. y. sumotyvuoti mokytis; priimti veiksmingus, su ugdymu susijusius sprendimus (nustatyti statistiškai reikšmingi pokyčiai saviveiksmingumo ir pasitikėjimo savo gebėjimais rodiklių atžvilgiu).
Mokytojams buvo lengviau suprasti mokinių nepatenkintus psichologinius-socialinius poreikius; atpažinti savo ir mokinių jausmus, apie juos kalbėtis; susitarti dėl taisyklių klasėje, padrąsinti bendradarbiauti ir spręsti nesutarimus; padėti sau nurimti ir priimti pagrįstus sprendimus, ir kt.
2021 m.
Kiekybinis tyrimas
99 mokytojai
Jonynienė, J., Pilkionienė, I. (2022 m. balandžio 30 d.). STEP-M programos veiksmingumas: ar tikrai dalyvavimas psichoedukacinėje programoje stiprina mokytojų saviveiksmingumą? Pranešimas, skaitytas Lietuvos psichologų kongrese, Kaunas: Vytauto Didžiojo universitetas.
Tyrimo rezultatai
-
STEP programose dalyvavę tėčiai atrado bendrystę, įgytas žinias taikė bendraudami su vaikais.
-
Aiškios taisyklės namuose, tėvų kaip komandos stiprinimas, priimtų sprendimų apgalvojimas ir kritinis įvertinimas, drąsinimas, adekvatesnis reagavimas emociškai karštose situacijose - štai ką tėčiai pirmiausiai siekė pritaikyti šeimose.
2022 m.
Kokybinis tyrimas
9 tėčiai
Markevičiūtė, B. (2022). Tėvystės patirtys tarp tėčių, baigusių STEP programą: psichologijos bakalauro darbas / Mokslinis vadovas lekt. dr. Jolita Jonynienė. Kaunas: Lietuvos sveikatos mokslų universitetas, Medicinos akademija, Visuomenės sveikatos fakultetas, Sveikatos psichologijos katedra.